Met MHFA Jongeren meer openheid voor mentale gezondheid op het Griendencollege
Rozemarie Dolk werkt bij het Griendencollege in Sliedrecht. Dit is een VMBO school waar ze biologie en mediavormgeving geeft. Naast haar werk als docent is ze in opleiding tot vakdocent.
Openheid over mentale gezondheid
“Mijn afstudeeronderzoek ging over ADHD in de klas en hoe we leerlingen als school beter kunnen begeleiden. Daarnaast was ik ook met mentaal welbevinden aan de slag in de mentorklas van een collega. Toen ik vervolgens samen met enkele andere collega’s gevraagd werd om deel te nemen aan de training Mental Health First Aid Jongeren, hoefde ik niet lang na te denken. Zelf ben ik altijd heel open naar mijn leerlingen over mentale gezondheid. Tijdens de biologieles komen gevoelige onderwerpen langs zoals lichamelijke opvoeding, hormonen, veranderingen in je lichaam. Omdat ik zelf open ben zorgt het er denk ik voor dat leerlingen sneller toenadering tot mij zoeken. Ik geef ook altijd aan ‘Als je ergens mee zit, dan kun je het bij mij kwijt’.”
Handelen bij crisis
Een MHFA training leert je om signalen van mentale klachten te herkennen en biedt vaardigheden om het gesprek aan te gaan. Zo ontstaat er meer openheid ontstaat over mentale gezondheid. Ook leer je hoe je kan handelen bij crisis. “Met de training MHFA wilde ik beter leren hoe je bij mentale crisissen kan helpen. In een situatie met een leerling, wist ik op dat moment onvoldoende hoe ik kon handelen. Wat de training MHFA voor mij heeft opgeleverd is dat ik nu weet wat ik kan betekenen als een leerling niet lekker in zijn vel zit, of bij een crisis. Ik heb handvatten gekregen om het gesprek aan te gaan. Het is belangrijk voor een docent om deze vaardigheden te hebben, want crisissen rond angst en depressie en automutilatie komen regelmatig voor. Leerlingen zouden moeten weten dat er docenten zijn die begrijpen hoe ze zich voelen en dat hun mentale gesteldheid beter kan worden met hulp en steun.”
Beter begrip
“De training MHFA Jongeren wordt in een heel veilige setting gegeven. Er zijn duidelijke doelstellingen voor wat we willen leren en wat we verwachten van elkaar. Ik vond het een training waar ik echt wel veel aan heb. Soms was het confronterend en ook daagde de training je uit om jongeren beter te begrijpen. Als verbeterpunt zou ik graag nog meer horen over het effect van middelengebruik op stoornissen bij jongeren. Hoeveel komt dit voor, wat zijn de risico’s en hoe kun je dit signaleren als docent?”
Aanvulling op lerarenopleiding
Tijdens de lerarenopleiding is er veel aandacht voor pedagogische vaardigheden en de ontwikkeling van kinderen en jongeren, maar échte aandacht voor mentale problemen en hoe daarover het gesprek aan te gaan ontbreekt. “Ik vind het een mooie aanvulling op de stof tijdens de lerarenopleiding en ook aanvullend op de passend onderwijs minor. Tegen andere docenten zou ik willen zeggen dat je niet te snel moet denken dat het allemaal wel meevalt met een jongere. De cursus maakt het heel goed invoelbaar hoe het is om een mentale stoornis te hebben. De wereld van jongeren is tegenwoordig zo anders dan vroeger, zowel sensitiever als minder sensitief met alle beeldschermen. Verdiep je in hun leefwereld.”
Meer informatie over de leerdoelen van Mental Health First Aid lees je op development.mhfa.nl.