Ongeveer één op de vijftien kinderen groeit op in armoede, blijkt uit cijfers van het NJi. Hoe langer een gezin geldgebrek heeft, hoe groter de kans is dat er nadelige gevolgen zijn voor het welbevinden van kinderen. Zij voelen zich dan vaker angstig, afhankelijk en ongelukkig en dit kan fysieke en psychische klachten tot gevolg hebben. Ook kan stress door moeilijke leefomstandigheden ertoe leiden dat ouders kun kinderen minder ondersteunen en stimuleren. Dit zien leraren terug in het klaslokaal en uit zich bijvoorbeeld in slechtere concentratie, maar ook in leerachterstand en voortijdig schoolverlaten.
Welbevinden en jongeren
Armoede is zeker niet de enige reden dat er gezondheidsachterstanden en mentale klachten kunnen ontstaan. Wel is er terecht steeds meer aandacht voor. Ook geven steeds meer kinderen en jongeren de laatste jaren aan dat ze niet lekker in hun vel zitten, los van de financiële thuissituatie. En dit is zorgelijk. Op scholen worden meer mentale klachten gezien dan enkele jaren geleden. Vanuit de landelijke overheid is er gelukkig steeds meer aandacht voor mentale gezondheid en welbevinden van jongeren. Ook biedt GALA (het Gezond en Actief Leven Akkoord) en de SPUK-regeling gemeenten de kans structureel aan de slag te gaan met de mentale gezondheid en het welbevinden van kinderen en jongeren. Waar mogelijk pakken gemeenten dit op samen met de GGD en scholen. Zij hebben hierin immers een gezamenlijk belang.
Tips voor professionals voor welbevinden in de klas
Terecht geven organisaties zoals NJi aan dat professionals kunnen bijdragen aan welbevinden in de klas. Maar hoe doe je dat?
Maak gebruik van deze tips uit de MHFA- cursus:
- Bied een luisterend oor: Ondersteun door er voor jongeren te zijn en luister en communiceer op een niet-oordelende manier.
- Geef geruststelling en informatie: Geef een jongere het gevoel dat hij of zij gehoord wordt. Geef daarna verdere ondersteuning en informatie, zoals emotionele steun en informatie over mentale klachten.
- Vraag hoe je kan helpen: Door simpelweg te vragen hoe je ondersteuning kunt bieden, kun je helpen en een verschil maken.
- Stimuleer professionele en zelfhulpondersteuning. Mensen met problemen op het gebied van mentale gezondheid herstellen over het algemeen beter als ze de juiste hulp krijgen. Moedig een jongere als het nodig is aan om hulp te zoeken bij de huisarts. Zelfhulpstrategieën zoals meditatie, lichaamsbeweging en zelfhulpboeken kunnen ook nuttig zijn.
In de praktijk aan de slag met Mental Health First Aid in de klas
Ook gewapend met tips is het nog niet altijd gemakkelijk om in de praktijk het gesprek met een jongere aan te gaan. Want hoe weet je of je het goed doet? Mogelijk heb je de behoefte om meer kennis op te doen over mentale klachten, te oefenen met gesprektechnieken en om handvatten te krijgen om je grenzen te bewaken rond jouw rol als professional. Als je dit herkent dan is de cursus Mental Health First Aid Youth iets voor jou. In de cursus Mental Health First Aid leer je om mentale klachten bij kinderen en jongeren te herkennen en hiernaar te handelen. Gebaseerd op een wetenschappelijk bewezen aanpak, wereldwijd toegepast in 27 landen. Lees ook de interviews met leraren die de cursus Mental Health First Aid Youth (MHFA-Y) volgden:
Lees hier meer over onze Cursus MHFA Youth: https://development.mhfa.nl/youth-mhfa/.