“Ik zag niet aankomen dat de coronacrisis zo’n nasleep zou hebben op de mentale gezondheid van jongeren”
“Tijdens de coronacrisis kon ik één van mijn leerlingen niet meer goed bereiken.” vertelt Chantal Pauw, docent Engels. Deze jongere verscheen niet online in de lessen en reageerde ook niet meer op berichten of telefoontjes. Dat vond ik heel erg. Je maakt je dan veel zorgen over wat er aan de hand is.”
Afgelopen najaar volgde Chantal de training Mental Health First Aid gericht op jongeren (MHFA-Youth). Chantal vertelt: “Ik volgende de training samen met een groep docenten van onze school, het Develstein College in Zwijndrecht en met andere scholen uit de buurt. Ik vond dat ik eigenlijk te weinig wist over mentale gezondheid, terwijl er in de maatschappij steeds meer aandacht voor is. Ook is er in mijn ogen door de coronacrisis echt iets veranderd bij jongeren. De lockdowns hebben negatief uitgepakt voor het sociaal welbevinden en ook voor de interactie in de klas. Dat zie je bijvoorbeeld doordat de saamhorigheid weg is. Iedereen is een beetje meer op zichzelf en teruggetrokken. Jongeren zoeken uit zichzelf nog maar weinig aansluiting bij anderen. Als docent zag ik niet aankomen dat de coronacrisis zo’n nasleep zou hebben op de mentale gezondheid van jongeren.”
Het hoort erbij
Chantal: “Het belangrijkste effect van de training vind ik bewustwording. Het besef dat er zoveel dingen spelen bij jongeren in hun leven. We denken vaak ‘het hoort erbij’ als een jongere ander gedrag in de pubertijd laat zien. Maar er is veel onwetendheid over wat normaal is en wat niet, ook bij mijzelf. Daarom wilde ik meer kennis om het gedrag beter in te schatten en om te voorkomen dat we problematisch gedrag wegwuiven onder het mom van ‘het zijn kinderen en ze groeien er wel overheen”.
Kennis en praktijkvoorbeelden
In de training wordt naast het overdragen van kennis over psychische aandoeningen ook gewerkt aan vaardigheden: “Tijdens de training leer je veel, vooral over verschillende mentale aandoeningen en de hulp die je daarbij kunt geven. Ook krijg je inzicht waar je op kunt letten en krijg je handvaten: Doe in deze situatie dit, of juist dat. De trainers waren heel ervaren, gaven veel voorbeelden uit de praktijk en hadden een mooie techniek om de informatie over te brengen. Op een prettige manier werden zo best wel heftige dingen bespreekbaar gemaakt. Wat me het meest is bijgebleven is dat je er voor een leerling kunt zijn zonder dat er een label geplakt wordt. Want ook zonder een diagnose kun je het hebben over waar een leerling tegenaan loopt en wat je eraan kunt doen. Alleen al aangeven dat je ziet dat een leerling ergens mee worstelt helpt.”
Doe er iets mee
“Wat ik nu anders doe ik de praktijk is dat ik naar bepaalde leerlingen anders kijk en ze ook anders benader. Eerst was ik vrij passief als ik signaleerde dat het met een leerling mogelijk niet goed ging. In de training heb ik juist meegekregen dat je kunt helpen door actie te ondernemen en nu weet ik ook hoe je dat aanpakt. Als ik signalen zie speel ik er nu veel eerder op in. Ik hoop dat het effect is dat ik leerlingen beter kan helpen en dat ik de kennis ook aan mijn collega’s kan overdragen. We willen het beste voor de leerlingen en daarom vind ik bewustwording bij andere docenten ook heel belangrijk.”
Chantal Pauw is docent Engels op het Develstein College, een middelbare school in Zwijndrecht voor vmbo-t, havo, atheneum en gymnasium. Ze werkt hier sinds 2016 en geeft les aan verschillende niveaus. Ook is ze mentor van een atheneum brugklas.